Till innehållet

Psst! Du hittar bra tips för att minska din elanvändning här. Flera ärenden kan du lösa genom att logga in på Mina Sidor eller besöka Kundcenter.

Hur vill du få och betala fakturor?

Vi tycker att det är super om du väljer att få din faktura digitalt! Då hjälper du oss att pappersbanta och därmed minska vår miljöpåverkan. Vi har flera olika alternativ och hoppas att du hittar något som passar just dig. Från och med oktober 2022 har vi en ny betaltjänstleverantör, Billogram, som erbjuder en mer digital köpupplevelse. Läs mer om fördelarna här.

Din faktura kommer varje månad, betaltiden är minst 15 dagar. När du betalar din faktura uppger du fakturanumret som OCR. Numret hittar du på första sidan på din faktura.

E-post – Det här är vårt förstahandsval!

Om du inte redan har vår smidigaste lösning fixar du det enkelt genom att logga in på Mina Sidor, där du kan lägga ett ärende, så ser vi till att du får webbfaktura via e-post framöver (Billogram). Du kan också följa instruktionerna som du hittar på din faktura. Observera att du, som har flera avtal (el, fjärrvärme), kommer att få samtliga fakturor skickade till den e-postadressen som du angett. Betalningen väljer du själv hur du vill göra; via autogiro, internetbank, girobetalning, eller direkt via Billogram!

E-faktura – enkelt, bekvämt och säkert

Du kan anmäla e-faktura via din egna internetbank, eller kontakta oss så hjälper vi dig!

Kombinera digital faktura med autogiro!

När du har valt form av digital faktura, kan du dessutom välja att betala fakturan per automatik med autogiro. Aktivera autogiro gör du enkelt via webbfakturan. Har du ett digitalt leveranssätt har du fått webbfakturans länk via e-mail eller till din internetbank. Har du fått din faktura på papper – följ instruktionen på pappersfakturan för att komma till webbfakturan (scanna QR-kod eller följ sms-instruktionen). Väl på webbfakturan – följ instruktioner via denna länk för att aktivera autogiro.

Pappersfaktura

Det här vill vi såklart helst undvika! Men föredrar du det här leveranssättet löser vi självklart det utan fakturaavgift. Har du en e-postadress registrerad hos oss kommer du initialt få en e-postfaktura från Billogram. Vill du fortsatt ha en postal faktura så ska du helt enkelt inte öppna e-postfakturan. Du kommer automatisk få en pappersfaktura som vanligt då.

Kivra – din digitala brevlåda

Har du registrerat dig för den digitala brevlådan Kivra kommer dina fakturor att landa där istället för i din fysiska brevlåda. Du kan även betala dina fakturor via Kivra, ett annat alternativ är att kombinera Kivra och autogiro. Läs mer här! Om du inte vill ha din Kalmar Energi-faktura via Kivra, kan du välja ett annat betalningsalternativ. Du avanmäler Kivra i din app eller på Kivras hemsida. Du kan när som helst byta till vår interaktiva webbfaktura från Billogram genom att följa instruktionerna som du hittar på fakturan.

Mina Sidor – fiffigt sätt att få koll!

Är du osäker på vilket elavtal du har eller hur mycket el du egentligen använder? Mina Sidor är ett fiffigt sätt att hålla reda på allt det! Du kan, med Mobilt BankID, lätt logga in på ”Mina Sidor” för att se dina fakturor, dina betalningar och dessutom en massa gutt! Du kan också ladda ner appen ”Kalmar Energi” via App Store eller Google Play. Om du inte kan logga in på Mina Sidor eller har andra frågor kan du kontakta vårt kundcenter på telefon 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se.

Våra betalningsuppgifter

Du hittar nödvändiga uppgifter på din faktura. Observera att vi har nytt bankgironummer; 5891-4342.

Chatta med oss