Till innehållet

Vanliga frågor

Har du frågor om hur appen räknar ut kostnader, skapar prognoser eller hur du skapar ett familjekonto? Kanske undrar du hur du felanmäler appen eller varför vissa siffror visas som de gör? Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om vår app, och hur du enkelt kan optimera din användning. Om du inte hittar svaret här – kontakta oss, vi hjälper gärna till!

Inloggning

Testa först att radera appen och installera den på nytt. Testa att anslut till ett annat wifi eller använda telefonens 4G/5G nät. Om inte det fungerar, avvakta till nästkommande dag och prova igen, om felet kvarstår – hör av dig till oss.
Du loggar enklast in i appen med BankID på samma enhet. Vi stödjer i nuläget inte BankID på annan enhet. Saknar du BankID eller kanske loggar in som företag? Då kan du använda organisationsnummer eller kundnummer tillsammans med en kod för att börja använda appen.
Som företag kan du välja att logga in med organisationsnummer. En engångskod skickas till den e-postadress som är registrerad hos oss. Om du inte får mejlet kontrollera din skräppost. Stöter du på problem? Kontakta kundcenter på 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se.
Som företag eller privatperson kan du välja att logga in med kundnummer. En engångskod skickas till den e-postadress som är registrerad hos oss. Om du inte får mejlet kontrollera din skräppost. Stöter du på problem? Kontakta kundcenter på 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se.
För att kunna logga in i appen behöver du vara den som står som ägare på avtalet. Kontrollera därför först om du har ett aktivt avtal hos Kalmar Energi. Om avtalet står på en annan person, be istället den som står på avtalet logga in och ”familjedela”. Detta görs genom att gå till Min profil i menyn > Kontouppgifter > Lägg till familjemedlem. Därefter kan du logga in med BankID.

Hemvyn

Dagens spotpriser kan du välja att lägga till under "Mina favoriter", då ser du dagens spotpriser direkt på hemvyn. Du hittar dem även under "Prognos". Där visar vi värden för de kommande 24 timmarna och 2 timmar bakåt. När du tittar innan lunch ser du spotpriserna fram till midnatt samma dygn och från cirka klockan 14:00 ser du de kommande 24 timmarna.
När du tittar på spotpriserna innan lunch ser du spotpriserna fram till midnatt samma dygn och från cirka klockan 14:00 ser du de kommande 24 timmarna.
Grön = lågt pris, Blå= mittemellan pris och Röd = högt pris
Första gången du går in i appen syns ett plus som länkar till favoritväljaren. När du har lagt till favoriter hittas samma vy via “editera-ikonen” till höger om rubriken “Mina favoriter”.

Prognoser

Vi tycker det är viktigt att kunna presentera prognoser i appen för att ge dig som användaren en uppfattning om nuläget samt vad elkostnaden kommer landa på i månadens slut. Detta vill vi ska bidra till ett ändrat beteende samt bidra till att du i framtiden ska kunna flytta din elanvändning till bättre timmar.

Sidan består av en graf med en cirkel ovanför som visar värdet för den valda timmen. I grafen visar vi värden för de kommande 24 timmarna samt 2 timmar bakåt (om du tittar innan lunch ser du fram till midnatt samma dygn). Du kan välja att visa din uppskattade förbrukning i grafen genom att slå på den.
Detta sker genom avancerade algoritmer (sk Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare förbrukningsdata tillsammans med annan data (väder, vind m.m) som vi hämtar in och bearbetar.
På hemvyn finns det ett flertal favoriter kopplade till spotpriset. Bland annat en stor favorit med en graf över hela dygnets priser.
På miljöfliken kan du se hur miljöpåverkan skiljer sig timme för timme det närmsta dygnet. Prognoserna för miljöpåverkan hämtas från Electricitymap.

Vi tittar på vilka energislag som ingår i den Svenska elmixen och tar då hänsyn till import/export. Därmed får vi en aktuell siffra över hur mycket CO2 som finns i det svenska elnätet varje timme. Vi kan även skapa prognoser på kommande CO2 -påverkan då vi får beräkningar och prognoser på import/export av elen i Svenska elnätet.

Solproduktion

Har du fler adresser, kontrollera att du tittar på den anläggning som har produktion (klicka på Hem och kontrollera adressen längst upp till vänster). Har du ett nytt avtal kan det dröja ett tag innan information visas.
Nej, tyvärr. Appen är inte anpassad för att enbart visa solproduktion.

Styrning

Även om du ställt in din laddningsperiod mellan vissa klockslag kan det vara så att bilen laddas upp till 30 minuter direkt när du kommer hem och kopplar in den. Detta beror på att appen kommunicerar med din bil 2-4 gånger per timme.
Du måste logga in på dem, därefter kan de väljas som favoriter.
Smart laddning innebär att laddningen sker på de bästa timmarna under den period som du valt. Med våra integrationer är det möjligt att välja de bästa timmarna utifrån miljöbesparing eller lägsta elpriset.

Sätt upp ett smart schema
  • Välj att ladda när priset är som lägst, eller när under laddningen som det är lägst CO2-avtryck
  • Vilken tid laddningen tidigast ska starta.
  • Vilken tid bilen senast ska vara fulladdad.
  • Hur många timmar bilen behöver laddas totalt under perioden för att bli fulladdad.
När du klickar på knappen “Spara schemat” så är den smarta laddningen igång och vi sköter på- och avstängning av laddningen automatiskt.

Övrigt

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.
Gå till Min profil > Notiser. Här väljer du vilka notiser du vill få.
Kontrollera din inställning i telefonen. Du kan ha valt en större textstorlek/inzoomning, ändra detta i telefonens inställningar.
Ja, det går att ladda ner appen på en surfplatta. Däremot är appen inte optimerad eller utvecklad för dessa. Vi stödjer inte liggande läge och vi har inga planer på att utveckla det i dagsläget.
För att vi genom algoritmer ska kunna visa mer korrekta prognoser behöver du fylla information om ditt hushåll.
Du kan enkelt skapa ett ’familjekonto’ under Mina sidor och kontoinställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med BankID.

Så här gör du:
  • Logga in i appen
  • Klicka på Mina profil
  • Välj "Familjedelning"
  • Klicka på "Bjud in" och fyll i uppgifterna
De flesta saker kan en familjedelad se i appen. En familjedelad kan inte ändra kontaktuppgifter eller familjedela appen.
Hör av dig till oss. Skicka ett e-post till kundcenter@kalmarenergi.se, uppge vilket konto det gäller, så hjälper vi dig.

Analys

Genom den information vi har kring din tidigare förbrukning samt de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din förbrukning, kostnad och miljöpåverkan. Detta sker genom Machine Learning och AI.
Det är inte säkert. Summan du ser är en uppskattning som baseras på prognoser och kommer därför att förändras under månadens gång. Uppskattningen blir mer träffsäker mot slutet av månaden när vi vet det faktiska utfallet av prognoserna men det är inte förrän du får fakturan som vi vet exakt vad du kommer betala. Så, om elpriserna är höga i början av månaden kommer du se en hög summa och om de sen går ner sjunker summan under månadens gång och vice versa.
Ibland händer det att vi har olika driftstörningar i appen som då kan visa ut felaktiga siffror. Vi jobbar verkligen hårt för att det inte ska hända! Om du tror att appen visar ut fel siffor rekommenderar vi att du väntar en stund och sedan startar om appen. Har det inte löst sig efter en dag är du alltid välkommen att kontakta oss!
Det kan bero på att du är ny elnäts- eller elkund hos oss – i så fall: Varmt välkommen! Du kan börja följa din elanvändning efter att du fått din första faktura från oss.
Har du frågor kring hur appen funkar – eller kanske hur den inte funkar kan du kontakta oss. Maila då till kundcenter@kalmarenergi.se. Beskriv din fråga så konkret som möjligt och ta gärna en skärmdump och bifoga en bild som visar steget i appen eller felmeddelandet.

Fakturor

Vi hämtar status för fakturor dagligen. Ibland tar dessa hämtningar med nya fakturor lite tid så om du inte se din faktura i appen – avvakta och prova igen lite senare.

Säkra vintern – grymt pris på fasta elavtal!

Du som ny kund – teckna fast elavtal och få fri månadsavgift i 6 månader.

mobil Läs mer och teckna här!