Till innehållet

Psst! Du hittar bra tips för att minska din elanvändning här. Flera ärenden kan du lösa genom att logga in på Mina Sidor eller besöka Kundcenter.

Vanliga frågor

Information om hur elstödet fungerar har vi samlat här eller så kan du läsa mer på Försäkringskassans hemsida.
- Ditt förtroende är viktigt för oss och vi vill att du ska känna dig trygg med att lämna dina personuppgifter till oss. Vi genomför ett flertal åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är skyddade hos oss och vi tycker det är viktigt att du tar del av dem. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här!
- Har du inte själv valt avtalsform så får du ett anvisat avtal med anvisat pris. Det finns avtal som är mer fördelaktiga och bättre anpassade för dig. Ta gärna vår hjälp när du ska välja! Du når oss via besök, telefon, e-post eller sociala medier.
Alla som har en mejladress registrerad hos oss kommer att få en första påminnelse på förfallodagen, har du gjort en inbetalning samma dag kan du bortse från påminnelsen. Den första påminnelsen görs utan påminnelseavgift.

Har du missat att betala innan fakturans förfallodag? Då kommer en påminnelse från vår samarbetspartner Billogram. Påminnelseavgiften på 60 kr läggs på din nästkommande faktura från oss.

Betalar du inte fakturan inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form av ett inkassokrav från Svea Inkasso. Påminnelseavgiften är 180 kronor. Utöver påminnelse- och kravavgift tillkommer dröjsmålsränta. Räntekostnaderna läggs på din nästkommande faktura från oss. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi stänger av din el och begär en deposition. Storleken på depositionen beror på hur mycket energi du använder.

Mer information om sena betalningar hittar du här.
- Nej det gör vi inte. Blir du kontaktad är det viktigt att jämföra alla kostnader och villkor i erbjudandet. Kontakta oss gärna för att hjälpa till med jämförelsen så du inte drabbas av oväntade överraskningar.
- Nej, fakturan skickas månadsvis.
Har du betalat en faktura två gånger eller gjort en felaktig betalning kommer vår samarbetspartner Billogram att skicka en värdeavi. Hur du hanterar värdeavin kan du läsa om här.
Hur du hanterar värdeavin kan du läsa om här.
När du som konsument tecknar avtal via vår hemsida har du enligt Distansavtalslagen ångerrätt. Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar. Du kan göra det genom att kontakta kundcenter på 0480 - 45 11 45, via e-post kundcenter@kalmarenergi.se eller använda denna standardblankett.
Här har vi samlat de vanligaste frågorna om energikrisen, klicka här!
Här har vi samlat frågor om betalning via Billogram, klicka här!

Chatta med oss