Inloggning
Testa först att radera appen och installera den på nytt. Testa att anslut till ett annat wifi eller använda telefonens 4G/5G-nät. Om inte det fungerar, avvakta till nästkommande dag och prova igen, om felet kvarstår – hör av dig till oss.
Du loggar enklast in i appen med BankID på samma enhet. Vi stödjer i nuläget inte BankID på annan enhet.
Saknar du BankID eller kanske loggar in som företag? Då kan du använda organisationsnummer eller kundnummer tillsammans med en kod för att börja använda appen.
Som företag kan du välja att logga in med organisationsnummer. En engångskod skickas till den e-postadress som är registrerad hos oss. Om du inte får mejlet kontrollera din skräppost. Stöter du på problem? Kontakta kundcenter på 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se.
Som företag eller privatperson kan du välja att logga in med kundnummer. En engångskod skickas till den e-postadress som är registrerad hos oss. Om du inte får mejlet kontrollera din skräppost. Stöter du på problem? Kontakta kundcenter på 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se.
För att kunna logga in i appen behöver du vara den som står som ägare på avtalet. Kontrollera därför först om du har ett aktivt avtal hos Kalmar Energi.
Om avtalet står på en annan person, be istället den som står på avtalet logga in och ”familjedela”. Det gör du genom att gå till Min profil i menyn > Kontouppgifter > Lägg till familjemedlem. Därefter kan du logga in med BankID.
Hemvyn
Dagens spotpriser kan du välja att lägga till under "Mina favoriter", då ser du dagens spotpriser direkt på hemvyn. Du hittar dem även under "Prognos". Där visar vi värden för de kommande 24 timmarna och 2 timmar bakåt. När du tittar innan lunch ser du spotpriserna fram till midnatt samma dygn och från cirka klockan 14:00 ser du de kommande 24 timmarna.
När du tittar på spotpriserna innan lunch ser du spotpriserna fram till midnatt samma dygn och från cirka klockan 14:00 ser du de kommande 24 timmarna.
Grön = lågt pris
Blå= mittemellan-pris
Röd = högt pris
Första gången du går in i appen syns ett plus som länkar till favoritväljaren. När du har lagt till favoriter hittas samma vy via “editera-ikonen” till höger om rubriken “Mina favoriter”.
Prognoser
Vi tycker det är viktigt att kunna presentera prognoser i appen för att ge dig som användare en uppfattning om nuläget och vad elkostnaden kommer landa på i månadens slut. Det vill vi ska bidra till ett ändrat beteende och bidra till att du i framtiden ska kunna flytta din elanvändning till tidpunkter då elpriset är lägre.
Sidan består av en graf med en cirkel ovanför som visar värdet för den valda tidpunkten. I grafen visar vi värden för de kommande 24 timmarna och 2 timmar bakåt (om du tittar innan lunch ser du fram till midnatt samma dygn).
Du kan välja att visa din uppskattade användning i grafen genom att slå på den.
Det sker genom avancerade algoritmer (såkallat Machine Learning) och tar hänsyn till din tidigare användningsdata tillsammans med annan data (till exempel väder och vind) som vi hämtar in och bearbetar.
På hemvyn finns det ett flertal favoriter kopplade till spotpriset, bland annat en graf över hela dygnets priser.
I miljöfliken kan du se hur miljöpåverkan skiljer sig vid olika tidpunkter under det närmsta dygnet. Prognoserna för miljöpåverkan hämtas från Electricitymap.
Vi tittar på vilka energislag som ingår i den svenska energimixen och tar då hänsyn till import och export. Därmed får vi en aktuell siffra över hur mycket CO2 som finns i det svenska elsystemet vid varje tidpunkt. Vi kan även skapa prognoser på kommande CO2-påverkan då vi får beräkningar och prognoser på import och export av elen i det svenska elnätet.
Solproduktion
Har du fler adresser, kontrollera att du tittar på den anläggning som har produktion (klicka på Hem och kontrollera adressen längst upp till vänster). Har du ett nytt avtal kan det dröja ett tag innan information visas.
Nej, tyvärr. Appen är inte anpassad för att enbart visa solproduktion.
Styrning
Även om du ställt in din laddningsperiod mellan vissa klockslag kan det vara så att bilen laddas upp till 30 minuter direkt när du kommer hem och kopplar in den. Det beror på att appen kommunicerar med din bil 2–4 gånger per timme.
Du måste logga in på dem, därefter kan de väljas som favoriter.
Smart laddning innebär att laddningen sker på de bästa tidpunkterna under den period som du valt. Med våra integrationer är det möjligt att välja de bästa tidpunkterna utifrån miljöbesparing eller lägsta elpriset.
Sätt upp ett smart schema
- Välj att ladda när priset är som lägst, eller när under laddningen som det är lägst CO2-avtryck
- Vilken tid laddningen tidigast ska starta.
- Vilken tid bilen senast ska vara fulladdad.
- Hur många timmar bilen behöver laddas totalt under perioden för att bli fulladdad.
När du klickar på knappen “Spara schemat” är den smarta laddningen igång och vi sköter på- och avstängning av laddningen automatiskt.
Övrigt
Genom den information vi har kring din tidigare användning och de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din användning, kostnad och miljöpåverkan. Det sker genom Machine Learning och AI.
Gå till Min profil > Notiser. Här väljer du vilka notiser du vill få.
Kontrollera din inställning i telefonen. Du kan ha valt en större textstorlek/inzoomning, ändra det i telefonens inställningar.
Ja, det går att ladda ner appen på en surfplatta. Däremot är appen inte optimerad eller utvecklad för dessa. Vi stödjer inte liggande läge och vi har inga planer på att utveckla det i dagsläget.
För att vi genom algoritmer ska kunna visa mer korrekta prognoser behöver du fylla information om ditt hushåll.
Du kan enkelt skapa ett ’familjekonto’ under Mina sidor och kontoinställningar i menyn. Din partner kan därefter logga in med BankID.
Så här gör du:
- Logga in i appen
- Klicka på "Min profil"
- Välj "Familjedelning"
- Klicka på "Dela konto", fyll i uppgifterna och klicka på "Bjud in"
De flesta saker kan en familjedelad se i appen. En familjedelad kan dock inte ändra kontaktuppgifter eller familjedela appen.
Hör av dig till oss. Skicka ett e-post till kundcenter@kalmarenergi.se, uppge vilket konto det gäller, så hjälper vi dig.
Analys
Genom den information vi har kring din tidigare energianvändning och de uppgifter du lämnat gällande ditt hem kan vi skapa väldigt detaljerade uppskattningar kring din energianvändning, kostnad och miljöpåverkan. Det sker genom Machine Learning och AI.
Det är inte säkert. Summan du ser är en uppskattning som baseras på prognoser och kommer därför att förändras under månadens gång. Uppskattningen blir mer träffsäker mot slutet av månaden när vi vet det faktiska utfallet av prognoserna, men det är inte förrän du får fakturan som du vet exakt vad kostnaden blir. Så, om elpriserna är höga i början av månaden kommer du se en högre summa och om elpriserna går ner sjunker summan under månadens gång.
Ibland händer det att vi har olika driftstörningar i appen som då kan visa felaktiga siffror. Vi jobbar verkligen hårt för att det inte ska hända! Om du tror att appen visar fel siffor rekommenderar vi att du väntar en stund och sedan startar om appen. Har det inte löst sig efter en dag är du alltid välkommen att kontakta oss!
Det kan bero på att du är ny elnäts- eller elhandelskund hos oss. I så fall; varmt välkommen! Du kan börja följa din elanvändning efter att du fått din första faktura från oss.
Har du frågor kring hur appen funkar – eller kanske hur den inte funkar kan du kontakta oss. Mejla då till kundcenter@kalmarenergi.se. Beskriv din fråga så konkret som möjligt och ta gärna en skärmdump och bifoga en bild som visar steget i appen eller felmeddelandet.
Fakturor
Vi hämtar status för fakturor dagligen. Ibland tar de hämtningarna lite tid, om du inte se din faktura i appen – avvakta och prova igen lite senare.