Kalmar Energi Elnät ansvarar för elledningarna och för att överföringen av elen fungerar i hela Kalmar tätort. Varje elnätsföretag har monopol i en viss avgränsad region. Bor du utanför Kalmar tätort har du ett annat elnätsföretag. Du kan inte välja elnätsföretag, men du kan däremot byta och teckna elavtal med vilket elhandelsföretag du vill i Sverige. Om du inte själv väljer elhandelsföretag anvisar vi dig ett elhandelsföretag.
Förhållandet mellan elnät-, och elhandelsföretag regleras genom en övervakningsplan och i en årlig rapport redovisar vi de åtgärder som vi har gjort enligt övervakningsplanen. Läs övervakningsplanen
Om jag vill ändra säkringsstorlek, hur gör jag då?
Om du behöver ändra säkringsstorlek kontaktar du en behörig elektriker. Ändring av huvudsäkring måste utföras av en behörig fackman. När vi fått in anmälan från elektrikern justerar vi din nätavgift utifrån din nya säkringsstorlek.
Tillgängliggörande av mätvärden
Du kan enkelt hålla koll på din energianvändning genom vår smarta app. Läs mer och ladda ner appen. På Mina Sidor kan du också få tillgång till dina mätvärden – logga in smidigt och säkert med Mobilt BankID. Logga in på Mina Sidor
Du som är kund hos Kalmar Energi kan ingå ett avtal med ett energitjänsteföretag, där företaget, med din fullmakt, kan begära mätvärden från oss. Fullmakten skickas in av energitjänsteföretaget till oss.
På Mina Sidor får du en överblick av när Kalmar Energi Elnät AB startade delningen av mätvärden, vilka mätvärden vi har delat och vilka aktuella förfrågningar som finns från energitjänsteföretag. Du som elnätskund måste svara på en förfrågan inom 21 dagar, annars kommer den att bli avslagen och ditt energitjänsteföretag får inte ta del av dina mätvärden. Kalmar Energi Elnät AB kommer inte att debitera dig som elnätskund för vår hantering av den här tjänsten.