Välkommen till sidan med vanliga frågor och svar hos Kalmar Energi! Här lyser vi upp din dag med klara svar på de vanligaste frågorna kring elhandelsavtal, flyttprocesser, elavtal, elanvändning och allt som rör dina fakturor. Och oroa dig inte om du inte hittar svaret du söker – våra kundrådgivare är bara ett telefonsamtal bort, tel. 0480-45 11 45.
Vanliga frågor
Faktura
Vi fakturerar varje månad och din faktura kommer alltid i efterskott. Vi skapar fakturan runt den 5:e varje månad. Om du är ny kund och startar ditt avtal den 1:e så kommer din faktura månaden efter runt den 5:e och då betalar du för den elen/fjärrvärme som du använt föregående månad.
I första hand får du fakturan via e-post med en länk till din webbfaktura, detta förutsatt att vi har en e-postadress till dig. Vill du att fakturan ska dras automatiskt på förfallodagen? Då kan du aktivera autogiro direkt på din webbfaktura. Vi kan även skicka fakturan som e-faktura, eller i Kivra. Hör av dig till oss om du vill ändra betalsätt så hjälper vi dig!
Om du vill ändra din postadress kan du göra det direkt på Mina Sidor, där kan du även byta e-post och ändra mobilnummer.
Om du önskar ändra leveranssätt av fakturan så kan vi hjälpa dig med det! Enklast är att du kontaktar kundcenter.
- Nej, fakturan skickas månadsvis.
Nej, det kostar inte.
Alla som har en mejladress registrerad hos oss kommer att få en första påminnelse på förfallodagen om det saknas betalning. Den första påminnelsen görs utan påminnelseavgift. Gör du inte betalningen efter detta får du en påminnelse med avgift på 60:-.
Du hittar fakturan och dina uppgifter på Mina Sidor
Vi skickar våra Inkassokrav via Svea Ekonomi. Betala den fakturan som är utskickad från Svea så fort som möjligt. Har du frågor om kravet eller saknar betalaningsuppgifter kan du kontakta Svea eller logga in direkt på Svea ekonomis hemsida för att se/betala ditt krav. Om kravet inte betalas i tid tillkommer ytterligare kostnader och du riskerar att få elen avstängd.
Det finns många parametrar som kan göra att fakturan höjs. Dels är det din elförbrukning men det kan också vara ditt elpris om du har Rörligt eller Tim-avtal. Börja med att jämföra med tidigare månader, hur mycket el brukar du använda? Är det mycket mer? Om du tex betalar för uppvärmning och det varit mycket kallt/kallare så kan det vara en anledning. Försök att ta reda på om du tillfört något nytt till hemmet som kan bidra till en ökad förbrukning. Tex. Elelement, Luftavfuktare, AC,
Golvvärme badrum, Handdukstork. Tveka inte att ringa oss om du vill ha råd hur du minskar din elanvänding. Om du har ett Rörligt elpris, eller timpris avtal så kan du jämför elpriserna här .
Golvvärme badrum, Handdukstork. Tveka inte att ringa oss om du vill ha råd hur du minskar din elanvänding. Om du har ett Rörligt elpris, eller timpris avtal så kan du jämför elpriserna här .
Hur du hanterar värdeavin kan du läsa om här.
Har du betalat en faktura två gånger eller gjort en felaktig betalning kommer vår samarbetspartner Billogram att skicka en värdeavi. Hur du hanterar värdeavin kan du läsa om här.
Kolla av vilket datum du byter leverantör eftersom vi fakturerar elen i efterhand så släpar det efter en månad. Om allt ser rätt ut så kan det vara så att du är vår elnätskund och isåfall kommer du fortsätta betala elnätsavgifter till oss. När du betalar för el har du två olika avtal ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Elnätsavtalet betalar du till den leverantören som äger elnätet, i Kalmar tätort så äger vi elnätet och då betalar du detta till oss. Ditt elhandelsavtal kan du välja att betala till oss eller till en annan leverantör. Om du väljer en annan leverantör för elhandel så får du två olika fakturor en för elnät och en för elhandel. Du kan läsa mer om elnätsavgiften här
här.
Elanvändning
Du kan se din förbrukning på Mina Sidor eller i vår app. På Mina Sidor eller i appen kan du välja att se månad/dag för dag eller timme för timme om du har timavläsning. Om du är månadsavläst och endast är vår elhandelskund samt inte har elnätet hos oss kommer dina värden till oss de första dagarna varje månad. Därför kan du inte se dag för dag i den nuvarande månaden. Din förbrukning finns även redovisad på din faktura.
Det kan finnas flera anledningar till att din användning har blivit högre. Om du tex betalar för uppvärmning och det varit mycket kallt/kallare så kan det vara en anledning. Försök att ta reda på om du tillfört något nytt till hemmet som kan bidra till en ökad förbrukning. Tex. Elelement, Luftavfuktare, AC. Har du haft problem med något i hemmet som kan ha bidragit till en ökad förbrukning som t.ex ett trasigt kylskåp?
Vi kan inte se vad det är i ditt hem som drar el men om dur inger till oss kanske vi tillsammans kan hjälpas åt. Man kan t.ex kolla på om det finns ett tydligt mönster när elanvändningen går upp och ner.
Vi kan inte se vad det är i ditt hem som drar el men om dur inger till oss kanske vi tillsammans kan hjälpas åt. Man kan t.ex kolla på om det finns ett tydligt mönster när elanvändningen går upp och ner.
Elavtal
För att få el till din nya bostad behöver du teckna ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Om vi levererar elen till din nya bostad kan du anmäla inflyttning här, i samband med det tecknar vi ett elnätsavtal.
För att teckna elhandelsavtal hos oss kan du gå in på teckna elavtal.
Vill du jämföra elhandlare rekommenderar vi Elpriskollen som tillhandahålls av energimarknadsinspektionen.
Om du väljer en annan elhandelsleveratör behöver du oftast ditt anläggningsid. Detta får du i bekräftelse från oss när du tecknat elhandelsavtalet, anläggningsid börjar på 735999….
För att teckna elhandelsavtal hos oss kan du gå in på teckna elavtal.
Vill du jämföra elhandlare rekommenderar vi Elpriskollen som tillhandahålls av energimarknadsinspektionen.
Om du väljer en annan elhandelsleveratör behöver du oftast ditt anläggningsid. Detta får du i bekräftelse från oss när du tecknat elhandelsavtalet, anläggningsid börjar på 735999….
Om du har ett Fastpris avtal är du bunden till avtalet och oss som leverantör under den perioden som du har valt. Om du har rörligt eller tim-spot avtal så har du en kalendermånadsuppsägningstid. Vill du ändra från Rörligt/Tim-spot och behålla oss som leverantör så kan vi lösa det till nästkommande månadsskifte. Hör av till kundcenter om du är osäker så hjälper vi dig!
Ja du kan välja själv vilken leverantör du vill ha på elhandel. Om du har ett Fastpris avtal är du bunden till avtalet och oss som leverantör under den perioden som du har valt. Om du har rörligt eller tim-spot avtal så har du en kalendermånadsuppsägningstid. Hör gärna av dig till oss innan du byter så kan vi ge dig rätt datum för byte! Om du väljer en annan elhandelsleveratör behöver du oftast ditt anläggningsid. Detta får du i bekräftelse från oss när du tecknat elnätsavtalet och detta finns även på din faktura och på mina sidor, anläggningsid börjar på 735999….
Flytt
Det behöver du inte få panik över! Om du kan vänta 3 helgfria vardagar på tillkoppling så kan du använda formuläret ovan till att anmälan din inflyttning. Behöver du el idag och det är en helgfri vardag innan klockan 15:00 kan du ringa oss på 0480-451011 då kan vi hjälpa dig direkt utan extra kostnad och ordna så att du får el samma dag. Om det är en vardag efter kl 15:00 eller helg kan du välja att betala en avgift för tillkoppling. Ring oss på 0480-45 10 11, så hjälper vi dig vidare!
För att få el till din nya bostad behöver du teckna ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Om vi levererar elen till din nya bostad kan du anmäla inflyttning här, i samband med det tecknar vi ett elnätsavtal.
För att teckna elhandelsavtal hos oss kan du gå in på teckna elavtal.
Vill du jämföra elhandlare rekommenderar vi Elpriskollen som tillhandahålls av energimarknadsinspektionen.
Om du väljer en annan elhandelsleveratör behöver du oftast ditt anläggningsid. Detta får du i bekräftelse från oss när du tecknat elhandelsavtalet, anläggningsid börjar på 735999….
För att teckna elhandelsavtal hos oss kan du gå in på teckna elavtal.
Vill du jämföra elhandlare rekommenderar vi Elpriskollen som tillhandahålls av energimarknadsinspektionen.
Om du väljer en annan elhandelsleveratör behöver du oftast ditt anläggningsid. Detta får du i bekräftelse från oss när du tecknat elhandelsavtalet, anläggningsid börjar på 735999….
Du anmäler flyttning påMina sidor.
Tänk på att elen kommer att stängas av från den dagen du sätter uppsägningsdatum. Om du till exempel ska städa/visa lägenheten så behöver du el under den tiden. Om du bor i hyresrätt vill fastighetsägaren vanligtvis att du står på elen under hela kontraktsperioden även om du flyttar från lägenheten tidigare.
Uppsägningstiden på elnätsavtal är 3 helgfria dagar. Du anmäler flyttning på Mina sidor.
Du anmäler utflyttning/uppsägning av elnätsabonnemang här Gör din flyttanmälan här.
Tänk på att elen kommer att stängas av från den dagen du sätter uppsägningsdatum. Om du till exempel ska städa/visa lägenheten så behöver du el under den tiden.
Tänk på att elen kommer att stängas av från den dagen du sätter uppsägningsdatum. Om du till exempel ska städa/visa lägenheten så behöver du el under den tiden.
Här anmäler du nytt elnätsavtal Gör din flyttanmälan här.
En elräkning består av två delar som var för sig är kopplad till var sitt avtal. Ett elhandelsavtal (elen du använder) och ett elnätsavtal (för att få el till din bostad). Elnätsavtalet betalar du till den leverantören som äger elnätet, i Kalmar tätort så äger vi elnätet och då betalar du detta till oss. Ditt elhandelsavtal kan du välja att betala till oss eller till en annan leverantör. Om du väljer en annan leverantör för elhandel så får du två olika fakturor en för elnät och en för elhandel. Du kan läsa mer om elnätsavgiften här.
Elhandelsavtal
TIM-SPOT el passar dig som både kan och vill styra din elanvändning till tidpunkter då elen kostar som minst. Du som kund bör vara påläst, för att kunna styra din elanvändning till tidpunkter när elen kostar mindre. Vill du däremot kunna tvätta och ladda din bil när det passar dig, utan att tänka på elpriset? Då ska du välja RÖRLIG el. Du tecknar Timspot-avtal här.
- Har du inte själv valt avtalsform så får du ett anvisat avtal med anvisat pris. Det finns avtal som är mer fördelaktiga och bättre anpassade för dig. Ta gärna vår hjälp när du ska välja! Du når oss via besök, telefon, e-post eller sociala medier.
När du som konsument tecknar avtal via vår hemsida har du enligt Distansavtalslagen ångerrätt. Du har rätt att ångra dig inom 14 dagar. Du kan göra det genom att kontakta kundcenter på 0480 - 45 11 45, via e-post kundcenter@kalmarenergi.se eller använda denna standardblankett.
Vi hjälper dig gärna med råd inför ditt val av elavtal. Antingen kan du gå via hemsidan eller höra av dig till oss per telefon.
Hitta rätt avtal för dig här.
Hitta rätt avtal för dig här.
Övrigt
- Ditt förtroende är viktigt för oss och vi vill att du ska känna dig trygg med att lämna dina personuppgifter till oss. Vi genomför ett flertal åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är skyddade hos oss och vi tycker det är viktigt att du tar del av dem. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här!
-Du kan aktivera din HAN-port på mina sidor. Gå i under Avtal - Elnät, Nätavtal - Visa mer - Han-port - Tryck på knappen. det går även bra att ringa vårt kundcenter på 0480-451145.
- Nej det gör vi inte. Blir du kontaktad är det viktigt att jämföra alla kostnader och villkor i erbjudandet. Kontakta oss gärna för att hjälpa till med jämförelsen så du inte drabbas av oväntade överraskningar.
Biogent CO2 (koldioxid) frigörs vid förbränning av biobränslen, men man räknar med att denna mängd CO2 har tagits upp från luften i samband med att biomassan växte. Det innebär alltså ett kretslopp där CO2 frigörs vid förbränning och tas upp av växtligheten som genererar biobränslet, dvs det sker inget nettotillskott av CO2 till atmosfären. Biobränsle räknas generellt som förnybart i internationella klimatsammanhang, exempelvis i samband med världens länders rapportering till FN rörande utsläpp av växthusgasemissioner.