Vanliga frågor

Jag har fått min faktura från Kalmar Energi i min digitala brevlåda Kivra, varför då?

- När du anslöt dig till Kivra godkände du att få post från redan anslutna samt tillkommande myndigheter och företag till din digitala brevlåda, Kivra. Du kan enkelt avanmäla post till Kivra från Kalmar Energi genom att logga in på Kivra och redigera mottagare under meny, inställningar, avsändare.

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

- Ditt förtroende är viktigt för oss och vi vill att du ska känna dig trygg med att lämna dina personuppgifter till oss. Vi genomför ett flertal åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är skyddade hos oss och vi tycker det är viktigt att du tar del av dem. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här!

Jag har avtal om anvisat pris i dag och har fått information om att jag ska göra ett aktivt val, vad innebär det?

- Har du inte själv valt avtalsform så får du ett anvisat avtal med anvisat pris. Det finns avtal som är mer fördelaktiga och bättre anpassade för dig. Ta gärna vår hjälp när du ska välja! Du når oss via besök, telefon, e-post eller sociala medier.

Vad händer om jag fått påminnelse eller Inkassokrav?

- Om betalningen inte inkommer i tid på vårt konto på förfallodagen får du en påminnelse från vårt ombud Svea Inkasso. Påminnelseavgiften är 60 kr. Betalar du inte påminnelsen inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form av ett inkassokrav. Inkassokravet kostar 180 kr. Utöver påminnelse- och kravavgift tillkommer ränta vid sen betalning, som för närvarande är 8 procent.Har du fått flera betalningspåminnelser inom 12 månader och du återigen missar att betala får du ett inkassokrav direkt, utan att först få en påminnelse. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi stänger av din el. Har du frågor om din påminnelse eller inkassokrav kontaktar du Svea Inkasso på telefon 08-735 90 00.

Jag har blivit kontaktad av telefonförsäljare som säger att de kan erbjuda mig ett mycket bättre pris än vad jag har i dag, lämnar ni ut sådana uppgifter om mig?

- Nej det gör vi inte. Blir du kontaktad är det viktigt att jämföra alla kostnader och villkor i erbjudandet. Kontakta oss gärna för att hjälpa till med jämförelsen så du inte drabbas av oväntade överraskningar.

Kan jag få fakturan månadsvis i stället för varannan månad?

- Ja det kan du. Ring eller e-posta oss så löser vi det utan extra kostnad! Passa samtidigt på att ändra till e-postfaktura eller anmäl e-faktura till din internetbank om du fortfarande får pappersfaktura. Du kan även skapa konto på Kivra för att få fakturan till din digitala brevlåda.

Vad händer om jag har gjort en felaktig/dubbel inbetalning?

Om beloppet är under 2 000 kr kommer pengarna att överföras till nästa faktura. Om beloppet överstiger 2 000 kr kommer du att få pengarna insatta på ditt konto om du har registrerat ditt konto i Swedbanks kontoregister. I annat fall får du ett utbetalningskort.Om du är autogirokund kommer du att få pengarna insatta på ditt konto om beloppet överstiger 2 000 kr. I annat fall överförs pengarna som ett tillgodo på nästa faktura.Har du förfallna fakturor läggs pengarna mot den förfallna fakturan.

Jag har fått ett utbetalningskort

Lämna in avin till din bank för att få pengarna insatta på ditt konto eller använd utbetalningskortet som betalningsmedel i vissa utvalda butiker.Vill du sätta in pengarna kostnadsfritt på ditt konto, oavsett bank, kan du gå in på närmaste Swedbank kontor.För att få pengarna insatta på ditt konto nästa gång så kan du registrera ditt bankkonto i Swedbanks kontoregister:www.swedbank.se/kontoregister.