Vi på Kalmar Energi vill fortsätta vårt arbete att minska vår klimatpåverkan och samtidigt erbjuda dig möjligheten att ta emot dina fakturor från oss digitalt. Därför är vi anslutna till Kivra, vilket är en tjänst för digital post från företag och myndigheter. Det är gratis, säkert och dessutom riktigt bra för miljön!
Kivra är en digital brevlåda som ersätter pappersdokument. Det finns redan över 1 000 företag som är anslutna, bland annat Vattenfall, E.ON och Försäkringskassan och i Sverige finns det över en miljon anslutna användare.
Hur får jag tillgång till Kivra?
Det finns två olika sätt att få tillgång till Kivra; antingen via hemsidan www.kivra.com eller genom att ladda ner Kivras app.
Genom www.kivra.com
- Surfa in på www.kivra.com
- Klicka på ”Registrera dig” längst upp till höger
- Fyll i ditt fullständiga personnummer, e-postadress och mobiltelefonnummer
- Klicka på ”Aktivera brevlåda”.
Genom appen
- Klicka på ”App Store” om du har en iPhone eller på ”Google App” om du har en Android
- Sök efter ”Kivra” i sökfältet, klicka på ”Hämta” och därefter på ”Installera”
- Klicka på ”Öppna” och därefter på ”Kom igång med Kivra”
- Fyll i ditt fullständiga personnummer, e-postadress och mobiltelefonnummer
- Klicka på ”Aktivera brevlåda”.
När din digitala brevlåda är aktiverad kommer du att få en e-postavisering när du får en faktura från oss i Kivra.
Vanliga frågor om Kivra!
Kostar Kivra något för mig som kund hos Kalmar Energi?
– Nej, Kivra är en gratistjänst och innebär ingen extra kostnad för dig.
Kommer alla försändelser från Kalmar Energi att gå till Kivra?
– Nej, det är endast fakturor från Kalmar Energi som kommer att gå till Kivra.
Kan jag avsluta tjänsten om jag vill fortsätta få mina försändelser på papper?
– Du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra. Du kan även välja att stänga av en enskild avsändare under ”Inställningar”.
Kan en medarbetare på Kundcenter på Kalmar Energi hjälpa mig att ansluta mig till Kivra?
– Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras hemsida, www.kivra.com, eller via appen. Du kan även höra av dig till Kivras support, se kontaktuppgifter längst ner.
Kan jag missa att jag har fått en faktura från Kalmar Energi till Kivra?
– Du meddelas alltid via e-post (och i appen om du har den) varje gång en ny försändelse kommer till din Kivra. I slutet av månaden påminner också Kivra om olästa fakturor.
Kan jag betala mina fakturor via Kivra?
– Ja, eftersom du loggar in säkert med Mobilt BankID, kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalningsfunktion.
Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?
– En fördel är att Kivra inte rensar bland dina dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort dem.
Om jag redan är ansluten till Kivra, vad behöver jag då göra för att få fakturor från Kalmar Energi till Kivra?
– Du behöver inte göra någonting, dina fakturor från oss kommer automatiskt till din digitala brevlåda i Kivra.
Om jag redan har e-faktura från Kalmar Energi till min internetbank och fortsatt vill ha det så, hur gör jag då?
– Du behöver inte göra någonting, dina e-fakturor från oss kommer även fortsatt skickas till din internetbank.
Hur gör jag för att komma i kontakt med Kivras support?
– Kivras support tar gärna hand om dina frågor relaterade till tjänsten och dem når du via 08-533 335 37 och support@kivra.com.