Är du sen med en betalning?

”Hjälp, jag har missat en betalning! Vad händer nu?” tänker du. Här beskriver vi händelseförloppet och var du kan få mer information om dina eventuella påminnelser och inkassokrav.

Påminnelse
Har du missat att betala innan fakturans förfallodag? Då kommer först en påminnelse från vårt ombud Svea Inkasso. Då tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor, som du betalar till Svea Ekonomi.

Inkassokrav

Betalar du inte påminnelsen inom angiven tid får du ytterligare en påminnelse i form av ett inkassokrav, som kostar 180 kronor. Utöver påminnelse- och kravavgift tillkommer dröjsmålsränta. Räntekostnaderna läggs på din nästkommande faktura från oss.

Har du fått flera betalningspåminnelser inom 12 månader och du återigen missar att betala får du ett inkassokrav direkt, utan att först få en påminnelse. I de undantagsfall där betalning inte sker trots påminnelse och krav kan det gå så långt att vi stänger av din el och begär en deposition. Storleken på depositionen beror på hur mycket energi du använder.

Söka anstånd eller upprätta en avbetalningsplan
Vet du att du kommer att ha svårt att betala en faktura i tid? Då kan du söka anstånd med betalningen av en faktura. Kontakta oss då innan fakturan förfaller, så hjälper vi dig! Beviljas ett anstånd kan vi skjuta på förfallodagen med maximalt 30 dagar. Då tillkommer 8 procentenheter i dröjsmålsränta och en referensränta på din nästkommande faktura.

Vi kan också upprätta en avbetalningsplan. Då tillkommer dröjsmålsränta och en avgift på 170 kronor. De löpande fakturorna betalas då som vanligt och skulle någon ny faktura inte betalas i tid upphör avbetalningsplanen att gälla.

Svea Inkasso
Har du frågor om ditt ärende hos Svea Inkasso? Du hittar deras kontaktuppgifter här.

Kalmar Energis app

Hur vill du få och betala dina fakturor?

Vi har flera olika alternativ och hoppas att du hittar något som passar just dig.

Skog

Ska du få en utbetalning av oss?

Det kan finnas flera orsaker till att du får en utbetalning av oss, till exempel att du har råkat betala en faktura två gånger, gjort en felaktig inbetalning eller har fått en negativ faktura.