Vår branschförening Energiföretagen har sammanfattat ellagen där du kan läsa mer om dina rättigheter. Läs Energiföretagens sammanfattning av ellagen (.pdf)
Läs mer om dina rättigheter som elanvändare
Ångerrätt
När du som konsument tecknar avtal via vår hemsida har du ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Du som är privatkund har rätt att ångra dig inom 14 dagar. Du kan göra det genom att kontakta kundcenter på 0480-45 11 45, via kundcenter@kalmarenergi.se eller genom att använda Konsumentverkets standardblankett.
Ladda ner Konsumentverkets standardblankett för ångerrätt
Hur gör du om du inte är nöjd?
Du ska, i första hand, kontakta Kalmar Energis kundcenter om du har klagomål. Är du inte nöjd med svaret du får? Då kan du skicka en reklamation till kundcenter@kalmarenergi.se.
Andra organ för information och tvistlösning
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är Sveriges gemensamma kontaktpunkt där du som konsument kan få information om dina rättigheter och vägledning när du har en tvist med ett elnät- eller elhandelsföretag och vill få ärendet prövat. Läs mer på Konsumenternas Energimarknadsbyrås hemsida
Allmänna Reklamationsnämnden är en oberoende instans för tvistlösning utanför domstol. Du kan kontakta dem per post via ARN, Box 174, 101 23 Stockholm och läsa mer på deras hemsida. Läs mer på Allmänna Reklamationsnämndens hemsida
Konsumentverket är en myndighet som ansvarar för frågor om köp av varor och tjänster. Läs mer på Konsumentverkets hemsida
Externa rådgivare
Vill du ta din fråga vidare till en extern part? Det finns ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
Energi- och klimatrådgivningen är en opartisk och kostnadsfri energi- och klimatrådgivning för dig som vill använda energi mer effektivt. Läs mer på Energi- och klimatrådgivningens hemsida
Kommunala energi- och klimatrådgivare finns i de flesta kommuner. De kan ge dig råd inför eller efter ett köp. Du kan också få svar på frågor om bland annat uppvärmning, energikostnader, energieffektivisering, transporter, klimatet, statliga bidrag på energiområdet. De hjälper även till att undersöka rimligheten i ett beslut från Kalmar Energi. Rådgivningen är gratis och opartisk. Läs mer på Energimyndighetens hemsida
Kontakta vårt kundcenter på telefon 0480-45 11 45 eller via kundcenter@kalmarenergi.se om du vill få information hemskickad till dig per post.
Hur kan du använda el flexibelt?
Efterfrågeflexibilitet är att du som kund, utifrån dina individuella förutsättningar, har möjlighet att vara flexibel i din elanvändning för att påverka användningen och därmed kostnaderna. Läs mer om efterfrågeflexibilitet på Energimarknadsinspektionens hemsida
Vad är en genomsnittlig elanvändare?
Vi använder underlag från Konsumenternas Energimarknadsbyrå när vi pratar om en genomsnittlig elanvändare. Läs mer om normal elanvändning på Konsumenternas Energimarknadsbyrås hemsida
Normal elanvändning för en villa
En genomsnittlig villa i Sverige använder ungefär 20 000 kWh per år, men det varierar beroende på husets storlek, uppvärmningssystem och hushållets vanor. Om du har fjärrvärme eller värmer huset och vattnet på något annat sätt än med el är en normal årlig elanvändning cirka 5 000 kWh.
Normal elanvändning för en lägenhet
En normal årlig energianvändning för en mindre lägenhet, som en etta eller en mindre tvåa är i genomsnitt 2 000 kWh per år och för en större bostad är användningen i genomsnitt 5000 kWh per år.
Vill du ha information om hur du kan minska din elanvändning? Läs våra energispartips
Elpriskollen – ett oberoende jämförelseverktyg
Du har möjlighet att byta elleverantör och det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. När du ska fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Det är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el som drivs av den statliga myndigheten Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.