Till innehållet

Just nu har vi längre kötider på telefon än normalt. Hos Kundcenter hittar du information om till exempel Faktura, Avtal och Flytt. Många ärenden kan du lösa genom att logga in på Mina Sidor.

Ny faktura och nya möjligheter med Billogram

Att ha koll på din elfaktura ska vara enkelt och smidigt!

I oktober får du som kund tillgång till en ny modernare faktura då vi byter leverantör av betalningstjänster till Billograms mer digitala betalningslösning. Bytet sker automatiskt och genomförs för att göra det smidigare för dig att ta emot och betala dina fakturor. För dig som kund innebär övergången till Billogram en rad fördelar som exempelvis nya och enkla betalsätt och möjlighet att kommunicera direkt med kundcenter på fakturan. Den nya digitala interaktiva fakturan har samma funktionalitet som en hemsida, vilket innebär en rad förbättringar för våra kunder:

  • Betala vart du än befinner dig, via en rad enkla betalsätt
  • Se tydligt om/när en betalning är gjord
  • Kommunicera direkt med kundcenter på fakturan
  • Minskad risk för felbetalningar
  • Schemalägg betalningar
  • Minskat klimatavtryck

OBS! Informationen gäller kunder som har Kalmar Energi som fakturautställare. Har du exempelvis Emmaboda Energi som fakturautställare kan du bortse från informationen.

Vad behöver jag göra?

Bytet till Billograms betalningstjänst sker automatisk från och med den 10 oktober men det är några saker som vi vill uppmärksamma dig på.

Nytt bankgiro: I samband med bytet till Billograms betalningstjänst byter vi bankgironummer. Det nya bankgironumret kommer att  stå på din faktura fram till bytet. Det går också bra att kontakta vårt kundcenter.

Om du har autogiro:  Det medgivande för autogiro du har registrerat hos oss kommer att flyttas över till Billogram och fortlöpa som vanligt. Du informeras via brev om hur du gör om du inte vill att vi flyttar över din autogirobetalning automatiskt till nya betalsystemet.

Om du har e-faktura: Det medgivande för e-faktura du har registrerat hos oss kommer att flyttas över till Billogram automatiskt. I samband med att du ska betala din första e-faktura via Billogram kommer din bank att be dig godkänna det nya bankgirot.

Om du har pappersfaktura el Kivra: Om du har en e-postadress registrerad hos oss kommer du från och med i höst att få din faktura mejlad till den adressen istället. Men öppnas inte mejlfakturan inom 48h så får du istället en pappersfaktura skickad till dig per post eller via Kivra. Har vi ingen mejladress till dig kommer fakturan via post. Har du den digitala brevlådan Kivra, kommer fakturan dit. De nya fakturorna kommer  få ett nytt bankgiro-nummer som betalningen ska ske till. Fakturorna kommer också att få ett nytt utseende.

Om du har mejlfaktura: Din mejlfaktura fortsätter att skickas till dig utan att du behöver göra något, dock kommer den framöver från mejladressen system@billogram.com. Uppmärksamma att de nya fakturorna också har ändrat bankgiro-nummer som betalningen ska ske till.

För att underlätta övergången till Billograms betalningstjänst ber vi dig att se över att din mejladress är korrekt på Mina Sidor. Där kan du också ange en mejladress om det saknas uppgifter. Då kommer du att få en ännu smidig och digital betallösning i höst. 

Ta mig till MinaSidor

Vanliga frågor

Vi tänker långsiktigt och hållbart, som en del i det arbetet byter vi därför till Billograms mer digitala fakturatjänst. För dig som kund innebär det enkla och trygga betallösningar. För vår miljö innebär det mindre pappersanvändning och transport av postala fakturor. Bra tycker vi! Fördelar med webbfakturan: ● Enkelt att betala - välj betalsätt själv och se status på fakturan ● Fakturahistoriken tillgänglig med varje faktura ● Bli uppdaterad om händelser, få bekräftelse när fakturan är betald och se direkt om något har blivit tokigt med betalningen ● Smidigt att nå kundtjänst via meddelandefunktionen på fakturan ● Enkelt att anmäla sig för Autogiro ● Miljövänligt då förbrukning av papper och posttransporter minskar
Billogram är en betallösningsleverantör som företag (Kalmar Energi) kan samarbeta med gällande återkommande betalningar. Billograms betalningstjänst möjliggör enkla betalningslösningar för ett företags privat- och företagskunder. Med smart teknologi effektiviseras betalprocessen för fakturautställaren, samtidigt som betalupplevelsen förbättras för kunden. Läs mer påhttps://billogram.com/sv.
Bytet till Billograms betaltjänst sker hösten 2022. Vi återkommer med ett datum längre fram.
Nej, bytet innebär ingen kostnad för kund.
De största förändringarna för företag är: Ny layout och fakturaupplevelse, ny avsändare av faktura; System@billogram.com, nytt bankgironummer, fakturan levereras i PDF-format bifogad i mejlen.
De största förändringarna för privatkunder är: Ny layout och fakturaupplevelse, ny avsändare av faktura; System@billogram.com, nytt bankgironummer, nya betalsätt, kommunicera direkt via fakturan.
Nej, du får dina fakturor som vanligt. Informationen gäller kunder som har Kalmar Energi som fakturautställare. Har du exempelvis Emmaboda Energi som fakturautställare kan du bortse från informationen.
Nej, du ska inte betala någonting nu. Bilden/bilderna i information och på vår hemsida är till för att visualisera den nya betaltjänsten via Billogram. När du i höst får den nya fakturan så kommer den till dig privat.

Frågor?

Välkommen att kontakta vårt kundcenter om du har några funderingar. När vi närmar oss bytet till Billograms betaltjänst kommer vi att informera ytterligare.

E-post: kundcenter@kalmarenergi.se

100 % förnybart, enkelt och smidigt!
Chatta med oss