Ny faktura och nya möjligheter med Billogram
Att ha koll på din elkostnad ska vara enkelt och smidigt!
Från och med den 10 oktober får du som kund tillgång till en ny modernare faktura då vi byter leverantör av betalningstjänster till Billograms mer digitala betalningslösning. Bytet sker automatiskt och genomförs för att göra det smidigare för dig att ha koll på din elkostnad. Det är också en del av vårt hållbarhets- och digitaliseringsarbete, där vi vill minska antalet pappersfakturor och posttransporter. I samband med bytet byter vi också bankgironummer. För dig som kund innebär övergången till Billogram en rad fördelar som exempelvis nya och enkla betalsätt och möjlighet att kommunicera direkt med kundcenter på fakturan. Den nya digitala interaktiva fakturan har samma funktionalitet som en hemsida, vilket innebär en rad förbättringar för våra kunder:
- Betala vart du än befinner dig, via en rad enkla betalsätt
- Se tydligt om/när en betalning är gjord
- Kommunicera direkt med kundcenter på fakturan
- Minskad risk för felbetalningar
- Schemalägg betalningar
- Minskat klimatavtryck
Är du företagskund? Läs vår FAQ längre ner för att se hur bytet påverkar dig.
Vad behöver jag göra?
Bytet till Billograms betalningstjänst sker automatisk från och med den 10 oktober men det är några saker som vi vill uppmärksamma dig på.
Nytt bankgiro: I samband med bytet till Billograms betalningstjänst byter vi bankgironummer. Det nya bankgironumret kommer att stå på din faktura från Billogram. Det går också bra att kontakta vårt kundcenter om du behöver bankgironumret innan.
Om du har autogiro: Det medgivande för autogiro du har registrerat hos oss flyttas över till Billogram och fortlöpa som vanligt. Du har informerats via brev om hur du gör om du inte vill att vi flyttar över din autogirobetalning automatiskt till nya betalsystemet.
Om du har e-faktura: Det medgivande för e-faktura du har registrerat hos oss flyttas över till Billogram automatiskt. I samband med att du ska betala din första e-faktura via Billogram kommer din bank att be dig godkänna det nya bankgirot.
Om du har pappersfaktura el Kivra: Om du har en e-postadress registrerad hos oss kommer du från och med i höst att få din faktura mejlad till den adressen istället. Men öppnas inte mejlfakturan inom 48h så får du istället en pappersfaktura skickad till dig per post eller via Kivra. Har vi ingen mejladress till dig kommer fakturan via post. Har du den digitala brevlådan Kivra, kommer fakturan dit. De nya fakturorna kommer få ett nytt bankgiro-nummer som betalningen ska ske till. Fakturorna kommer också att få ett nytt utseende.
Om du har mejlfaktura: Din mejlfaktura fortsätter att skickas till dig utan att du behöver göra något, dock kommer den framöver från mejladressen system@billogram.com. Uppmärksamma att de nya fakturorna också har ändrat bankgiro-nummer som betalningen ska ske till.